A digitális tér látszólag számos előnnyel jár, életünket megkönnyíti. A tudományos eredmények azonban ettől eltérő véleményt is megfogalmaznak. Bizonyos korosztályokban önmagában a képernyő használata, nézése is káros, a magasabb korosztályokban nem megfelelő és túlhasználatról beszélünk a képernyő esetében.

A WHO ajánlása szerint éles különbségek vannak életkorok szerint a képernyő káros hatásait tekintve. Így 0-3 éves kor között 0 perc képernyőidő javasolt. Az idegrendszeri fejlődést is beleértve, további negatív következményei lehetnek a képernyő problémás – és túlhasználatának, vagy a kapcsolódó kialakult függőségnek! Kiemelendő az érzelmekkel kapcsolatos sérülés, amikor nem tudjuk a saját és a másik érzéseit elkülöníteni, az érzelmeket megkülönböztetni egymástól, vagy csökken az empátia és együttérzés képessége a képernyő felől érkező inger – és ingerelárasztás hatására. Gyermekek esetén a szimbolikus gondolkodás és a gondolkodási funkciók egyaránt sérülhetnek, ahogyan a beszédfejlődés is lényeges elmaradást, akár zavart mutathat. A viselkedéses problémák (pl.: képernyő túlhasználat és függőség) biológiai és fiziológiás szinten egyaránt változásokat eredményeznek a tudományos kutatások szerint. A lelki egészségen túl a fizikai egészségre fordított idő általában lényegesen csökken a képernyőidő hatására, ezáltal növekszik a szív-érrendszeri, mozgásszervi megbetegedések kockázata, valamint összefüggést mutat a túlsúly és elhízás problémájával. Mindez szemben áll a mai tudományosan elfogadott emberképpel, mely szerint az ember bio – pszicho – szociális és spirituális egység. Annak minden eleme egymással összefüggő és folyamatos ápolása, fejlesztése szükséges az egészség megtartásához és kialakulásához.
A Bethesda Gyermekkórház főszervezésében és a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató (Hal Melinda klinikai szakpszichológus) – és Ifjúságkutató Intézetének (Pöltl Ákos, családbiztonsági szakértő) partnerségében, a hazai szakemberek és szervezetek szakmai konszenzuson alapuló charta-t dolgoztak ki a gyermekek és serdülők képernyő használatára vonatkozóan. Tekintsék meg a charta tartalmát itt, vagy a Bethesda Gyermekkórház hivatalos oldalain!

A charta rövid tartalma itt letölthető (Adj esélyt a gyermekednek), míg a charta referencialistával és magyarázattal rendelkező tartalma itt érhető el (Szakértői konszenzus).

Alább elérhető a „Letettem. Éltem. Mesélem” című kiadványunk, elektronikus formában. A Váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága és a Szent István Intézet főszervezésében, a Tanuláskutató Intézet, a Bajai Szent Rókus Kórház és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola közreműködésével megvalósuló program forradalmi eredményeket tartalmaz a képernyő csökkentés és a pszichológiai tényezők összefüggéseiről. 33 napon keresztül, a Helló Teló – Digitális Böjt kihívásban résztvevő diákok esetén, ezen időszak alatt több, mint 10 százalékkal javultak a figyelem, téri-vizuális figyelem, motoros – és figyelmi pontosság mutatói. Lényegesen csökkent a szorongás, stressz észlelés. Jelentősen javultak a szociális és empátiás készségek, csökkent a ridegség, motiválatlanság és érzéketlenség.

Köszönjük a diákok, szülők és családtagok, pedagógusok és intézményvezetők elengedhetetlen közreműködését!

=> Lettem. Éltem. Mesélem Kiadvány

Dr. Puskás Balázs
© Dr. Máté Zsuzsa
© Hal Melinda
Kiadó: Szent Mihály Intézményfenntartó
Felelős vezető: dr. Puskás Balázs
Nyomdai előállítás: Virtuóz Nyomdaipari Kft.
Felelős vezető: a kft. ügyvezetője
ISBN 978-615-02-4051-0